واکنش منفی لیر به پیروزی اردوغان

Date:

Share post:

ارزش لیر در واکنش به پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کاهش یافت و به کمترین میزان در چند سال اخیر رسیده است.‌

به نقل از رویترز، روز گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برگزار و رجب طیب اردوغان با اختلاف کمی پیروز این انتخابات شد، اما لیر ترکیه به این پیروزی روی خوش نشان نداد و رکورد جدیدی را در پایین بودن ارزش در برابر دلار به ثبت رساند.

لیر ترکیه از ابتدای سال جاری ۷ درصد ارزش خود را از دست داده و شب گذشته هم به ۲۰.۰۸ لیر در برابر دلار رسید که در چند ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بااین حال اما، بورس ترکیه مثبت شد و ۴.۵ درصد بالا رفت. سهام‌های بانکی بورس ترکیه هم ۳.۱۷ درصد به‌طور متوسط رشد کردند.

راجر مایک، کارشناس اقتصادی، می‌گوید: به نظر ما اقتصاد بزرگ‌ترین چالش پیش روی اردوغان در سومین دهه حکومت خود در ترکیه است و سیاست‌هایش به شکلی فزاینده در حال بی‌ثبات کردن اقتصاد این کشور است.

وی می‌گوید: بدون تغییر در سیاست‌ها ترکیه به سمت بحران‌های شدیدتر مالی پیش خواهد رفت و انتظار می‌رود شاهد افزایش سیاست‌های کنترلی سرمایه در این کشور باشیم.

مارک معتقد است؛ ممکن است دولت ترکیه به سمت دلارزدایی گسترده در اقتصاد این کشور و مجبور کردن مردم به تبدیل کردن دارایی‌های خود به لیر برود.

حسن مالک، کارشناس مؤسسه تلیمر، نیز می‌گوید: پیروزی اردوغان برای سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه خوشایند نبود. تورم بسیار بالا یکی از تبعات بحران‌های مالی شدید است که همه چیز را در ترکیه تحت‌الشعاع قرار داده و حتی ذخایر ارزی این کشور را هم پایین آورده است.

وی می‌گوید: تنها امیدواری این است که اردوغان از نظر سیاسی خیالش راحت شده باشد و سیاست‌های اقتصادی‌اش را تغییر دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

18 − دوازده =

spot_img

Related articles

اجرای طرح ساتک کد در تامین کالا

نقش سامانه محله ۳۶۰ با اجرای طرح ساتک کد در تامین كالا،باهمکاری اتاق اصناف سبب كاهش قیمت کالاها...

انتصابات در روزهای پایانی دولت

پایان زودهنگام و پیش بینی نشده دوران دولت سیزدهم و برگزاری زودهنگام انتخابات و آغاز فعالیت دولت چهاردهم...

زامیک هدیه ای برای علاقه مندان حوزه پوشاک

علاقه زیاد باعث شد طرح هایی را برای آدم های خاص انجام بدم که حمایت خانواده به خصوص...

نگاهی به بیوگرافی کیوان ظهرابی

کیوان ظهرابی از جمله نویسندگان, بازیگران و کارگردان های خوب کشور است که به آثار وی پرداخته شده...